Isnin, 18 Julai 2011

Segitiga Michigan (Michigan Triangle)

Terdapat satu segitiga yang mempunyai persamaan dengan Segitiga Bermuda Segitiga Michigan, Amerika Serikat yang menghubungkan Benton Harbor, Ludington, dan Manitowoc.

Ribuan bangkai kapal dan pesawat berserakan di dasar Danau Michigan yang misteri. Walaupun bukti-bukti kemalangan pesawat Northwestern Airlines 2501 di Danau Michigan menjurus kepada keadaan cuaca buruk dan kesalahan mekanikal, beberapa individu menjangka tragedi itu berkait dengan kejadian ‘supernatural’.


Berdasarkan buku 'Weird Michigan' atau 'Keanehan di Michigan' karya penulis asal Wisconsin, Linda Godfrey, penerbangan 2501 mengalami kecelakaan di wilayah Segitiga Michigan. Anomali Segitiga Michigan menyebabkan banyak kapal dan pesawat mengalami kecelakaan dan menghilang tanpa jejak. Kompas dan sistem navigasi juga tidak berfungsi di wilayah tersebut ditambah lagi keanehan-keanehan yang lain.

"Banyak cerita aneh tentang kehilangan misteri, kejadian-kejadian aneh ketika waktu seakan terhenti atau berlalu dengan cepat. Juga munculnya mahluk-mahluk aneh," seperti tertulis dalam buku tersebut, yang dimuat laman berita Michigan, Herald Palladium, 16 Mei 2010.
Yang paling terkenal adalah kejadian di Danau Michigan yang telah menghilangnya kapten kapal pengangkutan OM McFarland pada April 1937. Kapten kapal yang diketahui bernama George Donner ghaib dari kabinnya dalam perjalanan menghantar batu bata dari Erie ke Port Washington.Tidak pernah diketahui apa yang menyebabkan Donner ghaib di hari ulang tahunnya yang ke 58. Individu yang percaya keberadaan Segitiga Michigan yakin bahawa Donner hilang di wilayah itu.

Kejadian misterius juga terjadi dalam kejadian kecelakaan Penerbangan 2501. Buku 'Keanehan Michigan' melenyapkan pesawat itu begitu saja. Tiada seorang pun daripada 58 penumpangnya yang dapat ditemui selepas itu. "Pasukan penjaga pantai yang diterjunkan ke lokasi kejadian hanya menemui selimut berlogo kapal penerbangan sahaja." Anggapan bahawa kecelakaan ini disebabkan oleh Segitiga Michigan tetap bertahan, meskipun terdapat penemuan bahagian tubuh dan bangkai-bangkai pesawat di bahagian timur Danau Michigan dan di sekitar 18 mil barat laut Benton Harbor.

Legenda Segitiga Michigan dianggap pembohongan oleh pengkaji-pengkaji bangkai kapal yang ditemui di Danau Michigan, Valerie van Heest.

Menurut aktivis lembaga penyiasat kapal tenggelam atau Michigan Shipwreck Research Associates yang berpengkalan di Belanda, itu hanya mitos.

"Tidak ada segitiga di sana, tetapi yang pasti ada banyak bangkai kapal," kata Van Heest.

"Saya tegaskan tidak ada segitiga misterius. Ada 6.000 hingga 10.000 bangkai kapal di Danau Michigan kerana banyak kapal dan pesawat melalui kawasan itu, wajarlah jika terdapat banyak kemalangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan